Svenskt Sportvagnsmeeting arrangerades av MSCC för 40:e gången och vilken fest det blev! Över 320 bilar deltog i racetävlingen, ytterligare ett par hundra i sportvagnsrallyt samt flera tusen åskådare varav ett stort flertal anlände med egen sportbil! Lägg därtill ett strålande väder och mycket härlig racing. Frågan är om det någonsin har arrangerats en större racingtävling i Sverige? Dessutom lyckades man hålla tidsschemat, otroligt starkt med tanke på att det var 14 heat som skulle köra kval och två race.
Sportvagnsklasserna har alltid varit kärnan i Svenskt Sportvagnsmeeting, även om de historiska racerbilarna under åren har blivit fler till antalet. I år fick vi se riktigt stora sportvagnsheat, vilket var mycket glädjande. Söndagens finaler inleddes dock med andan i halsen för arrangörerna, då en bil började läcka olja redan på uppvärmningsvarvet och man fick börja dagen med sanering innan man ens påbörjat racen! Under tiden stod bilarna och blev överhettade på startplattan. Villy Zielinski startade från pole i Modsportheatet, men han fick snart se sig passerad av Peter Eriksson. Eriksson höll undan och vann, men han hade Zielinski och Jaan Tolli hack i häl racet igenom. Dock tilldömdes både Zielinski och Tolli tjuvstart så andraplatsen togs av Anders Edlund och trea blev Kenneth Nilsson. Alla körde i Modsport I. Arne Parnheden vann Modsport II och Karl-Arne Källström vann Modsport III. I det andra heatet fick vi se samma trio i täten och denna gång blev det Zielinski som vann före Eriksson och Tolli. Lars Macklin vann Modsport II och Källström vann Modsport III.
Hemmaföraren Hans Egonsson sopade mattan med konkurrenterna i Roadsport A. Han var snabbast i kvalet och han vann båda racen. Tommy Falck kom tvåa i första racet och trea i andra. Lars Macklin kom trea i första och Anders Edlund kom tvåa i andra. I Roadsport B fick vi se samma prispall i båda racen; Peter Sandén vann före Martin Gistell och Joachim Osbeck.
Roadsport C var en av de största klasserna i helgen med 28 startande. Rikard Niva hade åkt 170 mil från Luleå, enkel väg, och den snabbe norrlänningen tog pole. I starten var det dock Bjarne Hedegaard Christiansen som var snabbast iväg. Niva dök på innern efter korta rakan, men Hedegaard försökte för sent att stänga luckan och det slutade med att båda snurrade av. Kent Heijel tog över ledningen och han vann före Magnus Ohlsson och Hedegaard, som gjorde en duktig uppkörning. Den alltid så sevärde Andreas Halbig missade tidsträningen och startade sist. Han lyckades med 21 omkörningar och slutade sjua! Han fortsatte sin uppkörning med att ta sig ända upp till seger i race två, precis som han gjorde på Kinnekulle Ring för några veckor sedan. Marcus Fabricius slutade tvåa före Ohlsson.
I RS var Daniel Röjsel överlägset snabbast. Han tog hem båda segrarna lekande lätt. Emelie Liljeström kom tvåa i första racet och Stefan Mumm kom trea, och han vann därmed Clubmanklassen. I andra racet kom Mumm tvåa och Åke Bornebusch kom trea i en Radical PR6, som han körde utom tävlan.
Gästklass denna tävling var Seven Racing där det mestadels är norska och danska förare, men en svensk tjej som heter Jeanette Malm deltar som ensam svensk. Oskar André Sandberg tog pole och han vann båda racen före Jörn Martin Aalerud och Steffen Hansen.
MSCC delade ut två vandringspris; Alf Näslunds kanna gick till Magnus ”Morty” Mårtensson för föredömligt arbete inom klubben och av sin sportvagn. Allan Söderströms vandringspris gick till Frank Högman. Det priset går alltid till snabbaste bil som är byggd före 1954.
Lördagskvällen avslutades med en gemensam middag där ca 1000 personer samlades i festtältet!
Nästa tävling för Sportvagnsmästerskapet körs i Anderstorp i mitten av augusti och då är det även EM för GT-bilar.
Källa: pressrelease Sportvagnsmästerskapet