Lotus Elise och dess syskon är allt populärare i klubbmästerskapet då det är en mycket
lämplig bil för Roadsport. Klubbmästerskaps-organisationen har haft diskussioner om original
skyddsbågen i Elise. Delvis för att den inte helt följer reglementet och delvis för att den har
svagheter.
Regeln i sporvagnsreglementet som är tänkt att öppna upp för ”halvburar” lyder:
”2.8.4 Roadsport
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas.
Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad”.
I original skyddsbåge går inte strävorna bakåt till bågens högsta del. Reglementet anses
tillåta avsteg om bilens det inte får plats fysiskt eller om den har ett FIA/MSA-godkännande.
Original skyddsbåge i Elise S1 (version 1) har ett FIA/MAS-godkännande. I senare modeller
(och syskonbilarna) är skyddsbågen av en klenare konstruktion och har då inte detta
FIA/MSA-godkännande.
Strävorna bakåt utgår inte från skyddsbågens översta del.
Ytterligare nackdelar med original båge i Lotus Elise S2 uppenbarades tidigt när man fick se
Eliser som rullat, bågen viker sig på mitten. Lotus har en FIA/MSA-godkänd förstärkning för
”halvbur” som bultas fast i original båge. Den FIA/MSA-godkända förstärkningen finns även
att köpa hos externa burtillverkare.
Original skyddsbåge i en rullad Lotus Elise.
Förstärkningen monterad i en Lotus Elise.
För att tävla i MSCC:s klubbmästerskap rekommenderas att man uppgraderar till
denna förstärkta ”halvbur”.
Skall bilen användas mestadels för tävling rekommenderas naturligtvis att man i stället väljer
en ”fullbur”. FIA-godkända ”fullburar” är framtagna av Lotus och externa burtillverkare.
För syskonbilarna Opel Speedster (VX220 och VXT) ser bågen helt annorlunda ut. För dessa
bilar finns inte motsvarande förstärkning. En färdig lösning finns för ”fullbur” finns däremot att
köpa hos externa burtillverkare.
Lotus produkter kan köpas via Lotus Göteborg, Wendels i Trelleborg eller Bennet’s Import i
Stenkullen. Förstärkningar och burar går även att köpa via exempelvis Elise-Shop, Safety
Devices eller andra. En ”halvbur” eller ”fullbur” kan även tillverkas av en burtillverkare med
utgångspunkt från SBF:s regler.