Klubbmästerskapet 2025

Vi från Klubbmästerskapsorganisationen vill som vanligt sammanfatta året som gick och ventilera våra idéer för 2025. Men först lite om årets sista tävling.

KM5 blev en lyckad avslutning på säsongen med 50 tävlande, 30 trackday-deltagare och 15 frivilliga funktionärer. Vi fick uppleva tät racing i strålande väder.

Det var 26 startande i Roadsport C och Historiska heaten, men även bra deltagande i de övriga klasserna. Det var rafflande race och deltagarna såg nöjda ut efteråt. Tyvärr blev det några avåkningar och någon sammanstötning. Efter kontroll av medicinsk personal på plats var alla förare OK men tyvärr såg det värre ut för några av bilarna. Det pratades om Gentlemannaracing på förarmötet och det är viktigt att vi anammar den principen så att det blir säkert och roligt för alla, se separat ruta. Resultaten hittar ni på hemsidan eller Sportifyappen

Trackdaydeltagarna fyllde ut depån så att inte alla fick plats i nedre delen. Deltagarna verkade trots detta nöjda och ville gärna komma igen. Personligen tyckte jag att det kändes som ett SSM i miniatyr; mycket trevligt! Vi fick förslag på förbättringar som vi ska ta i beaktande vid framtida arrangemang.

Vi organisatörer som tillsammans med funktionärerna jobbar ideellt för att få ihop våra klubbtävlingar tycker att det är tråkigt att när vi ber förarna om hjälp med att vara funktionär när funktionärerna ska prova banan så finns det i stort sett ingen vilja att bidra med en timmes flaggviftande. Våra tävlingar är billiga i förhållande till andra alternativ och detta beror på de frivilligas arbete och bidrag från klubben.

Året som gick såg vi ett ökat intresse för vår racingform, vi hade totalt 210 startande, vi skulle dock behöva en 30-35 fler startande över året för att undvika att höja priset drastiskt. Att köra trackdays hjälper till samtidigt som det blir lite festligare arrangemang med fler roliga bilar och folk i depån. Vår förhoppning är också att en del trackdayåkare ska lockas att börja tävla med oss. Det är bra, inte minst för att hålla nere kostnaderna, att kunna köra ihop med andra klubbar som vi gör i Falkenberg. Är det någon som kan hjälpa oss att hitta fler samarbetspartners? För klubbens del behövs det ungefär 50 startande ekipage på varje tävling och det uppnår vi nästan, förutom tävlingarna på Sturup. Varför är det så? Är det banan? Är datumet nära semestern eller nära andra tävlingar? Eller är det något annat som gör att vi får få deltagare till Sturup? Kontakta oss gärna på kmorg@mscc.seeller tor.dahlskog@mscc.se och berätta vad som ska göras för att locka 50 deltagare till denna bana.

Roadsport C har alltid haft många deltagare, men vi har också sett fler köra RS och Clubman, vilket har lett till tuffa och underhållande fighter med roliga bilar. Vi hoppas på fler av dessa.

Funktionärer har vi sett fler av under 2024 vilket är mycket uppskattat. Det har varit bra stämning under våra tävlingar och flera pratar om hur roligt det har varit. Ju fler som stöttar oss, ju roligare och trevligare blir det. Man står nära racen och genom radion hör man hela tiden vad som händer. Kom och prova på och bli en del av en exklusiv skara. Vem vet, ni kanske blir så intresserade så att ni börjar tävla.

Gentlemannaracing (se separat ruta för def.) har diskuterats under året, framför allt i Roadsport C som kör tillsammans med Historiska bilar som inte alltid hänger med Mazdor och moderna Lotusar. Grunden för våra klubbmästerskap är ju att du ska kunna köra din sportbil till tävlingen och sedan med mindre justeringar kunna tävla under dagen och sedan ta samma bil hem på kvällen. Dagen efter ska du kunna ta din partner på söndagsutflykt. Tävlingsledningen kommer fortsätta att bevaka detta mer under framtida tävlingar.

Reglementet diskuterades en hel del eftersom Mazdagänget har tagit fram egna klasser som inte riktigt passar in i Roadsport C som vi tillämpar. Det har fungerat ganska bra, men vi måste klargöra hur MSCC ska hantera detta under 2025 och här följer personliga några funderingar. Hur många har egentligen läst och förstått det reglemente som ska tillämpas? Om man hade gjort det hur kan vi ha dessa modifierade bilar? Det är mycket svårt för besiktningen att hinna med att kolla upp regeltillämpningen på 50 bilar under 2 timmar i samband med en tävling. De måste fokusera på säkerhet. De tävlande måste själva ta ansvar för sin klass och tillsammans hjälpas åt att se till att reglerna följs. Det måste vara i förarnas eget intresse att tävlingarna är rättvisa tycker vi! Detta är väl en del i Gentlemannaracing eller hur?

Ni som planerar eller funderar på att deltaga under 2025 är välkomna att köra Trackdays, prova på att vara funktionär, tävla eller bara njuta av stämningen i depån. Vi KM-org lovar att göra vårt bästa för att vi ska ha trevliga Sportvagnsmöten. Avrundar med några skäl till att tävla med oss:

MSCC klubbmästerskap erbjuder:

  • 5 tävlingstillfällen inom en radie på 12 mil från Helsingborg
  • Låg startavgift jämfört med andra tävlingar
  • För de som bor i Skåne, Halland, Blekinge och på Själland finns möjlighet att genomföra tävlingarna utan övernattning, i regel på en lördag
  • Lika mycket körning som andra 3 dagars arrangemang
  • Lägre vagnbokskostnad 350 kr

Hoppas vi ses under på 2025 på vårt Klubbmästerskap! 

Birger Elfström, Besiktning

Jonas Engqvist, Tävlingsledning

Per Ola Jönnerheim, Funktionärer

Magnus Mårtenson, Reglemente

Fredrik Olsson, Han som har vart med

Edvin Persson, Resultat

John Westerlund, Sekretariat

Tor Dahlskog, Samordnare

Kommande Evenemang