Information om Vårracet se https://mscc.se/wp-content/uploads/2025/04/PM1_KM1_2025_rev3.pdf
Trackday-körningen är tänkt som både en klass för de som vill prova på racing och en möjlighet för de som ej vill bygga om sin bil för roadsport etc. (se säkerhetskrav nedan). Körningen kommer bestå av fyra körpass.
Vi kommer att dela in deltagarna i två klasser:
• Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare)
• Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar)
Förargenomgången är obligatorisk för alla deltagare och sker direkt efter förarmötet för KM-tävlingen klockan 8.45 vid tornet. Erfarna förare kommer
finnas till hands som instruktörer för tips, råd samt även för att åka med runt banan. Vi vill även uppmuntra licensierade förare att ställa upp som instruktörer.
Priset är 800 kronor för medlemmar i MSCC och 1200 kronor för icke-medlem och betalningen görs till bankgiro 179-7612. Anmälan och betalning ska vara MSCC tillhanda senast 2025-04-23.
För att delta krävs antingen SBF racinglicens eller en prova på licens som kan lösas i anmälan på plats. Licensen fungerar som en olycksfallsförsäkring för föraren. Hos vissa bilförsäkringsbolag kan bilförsäkringen gälla för fordonet vid så kallad ”förarträning”, vanligast är dock att din bilförsäkring inte gäller vid körning på bana på inhägnat område. Observera att all körning sker under eget ansvar och på egen risk.
Säkerhetskrav och besiktning för trackday:
• Blankett för egenbesiktning av bil ska vara ifylld och inlämnad till anmälan på tävlingsdagen.
• Det är obligatoriskt för föraren att närvara vid förarmötet.
• Det är starkt rekommenderat att använda bil med störtbåge/skyddsbur, särskilt för bilar som saknar bärande takkonstruktion.
• Bilen ska vara utrustad med minst trepunktsbälte och det är hjälmkrav.
• Föraren skall ha heltäckande bomullsklädsel (långa ärmar och byxben), skor av lädermaterial med gummisula samt handskar.
• Bilen skall vara tömd på alla lösa föremål.
• Alla former av tidtagning är förbjudna.
• Banägaren ställer höga krav på att vi följer deras anvisningar rörande ljudnivå. Respektera bullerkraven på 95dB(A). Om detta inte efterföljs tvingas vi att avvisa ekipaget från banan.
Anmälda
Namn | Bil & Modell | Grupp |
---|---|---|
Johan Ekman | MGB GTS | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Johan Hwasser | Lotus Exige S | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Dennis Kullman | Lotus Exige S240 | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Ola Håkansson | BMW E36 Compact, racebil BMW Cup #19 | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Alexander Johansson | BMW E36 Compact, racebil BMW Cup #23 | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Ronnie Björklund | Ford escort mk2 | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Leif Jeppsson | Lola T596 / Lotus Elise | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Ola Åkesson | Caterham 340s | Ännu snabbare (mer erfarna förare med modernare bilar) |
Victor Reis | MX5 2001 | Modern bil samt kört tidigare på bana |
jan hansson | Bugatti T37 1926 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Per Roxlin | TVR Grantura Mk3 1800 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Anders Arildsson | Austin Healey Sprite Mk2 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Tord Ekegren | Lotus Elan S2 1964 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Magnus Ahlqvist | Alfa Romeo TZ1 1964 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Magnus Neergaard | Riley | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Göran Svensson | T Ford Singleseater | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Jan Malmgren | BMW 2002 Ti 1973 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Glenn Billqvist | Austin Seven Special | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Shreyas Kogalur | 2018 Alfa Romeo Giulia Veloce | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Göran Svensson | Ford Singleseater | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Rebecka Gustafsson | Mazda mx5 NB | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Chappie Bird | Copper 1956 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Anders Hofverberg | Fiat 124 Abarth 1974 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Anders Holmquist | Jaguar xk | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Kenneth Rydh | Super Seven | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Anders Ek | Lotus Elan | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Mats Herrlander | Austin A40 Futura | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Johan Gille | Mazda MX5 ND | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |
Håkan Håkansson | Jaguar SS100 | Snabb (främst tänkt för historiska bilar och nybörjare) |