Reglementet gäller från och med säsongen 2025. Punkterna som tas upp i detta reglemente är främst undantag/avsteg från SPVM:s gällande reglemente (ver 2025-2027). Förutom SBF:s regler (Gemensamma regler (G), Racingregler (RA), Tekniska regler (TR) och Sportvagnsreglementen (SPVM)), gäller följande regler:
1. GEMENSAMT FÖR SAMTLIGA TÄVLINGSKLASSER.
1.1. Tävlingsform
Samtliga klasser kör träning, tidskval och tävling i förekommande fall.
- Träning
Heat på 10-20 minuter i mån av tid. Varvtider räknas ej.
- Tidskval
Heat på 15-20 minuter där resultatet baseras på snabbaste tid.
- Tävling
Endast för Roadsport, MX-5 Standard, MX-5 Modifierad, Historic, Modsport, RS och Clubman. Sprintlopp på 8-15 varv (beroende på bana). Sker på permanenta banor. Stillastående start tillämpas.
1.2. Deltagande
Endast bilar som uppfyller MSCC:s definition av sportvagn. Regeltolkning görs av MSCC:s styrelse. MSCC:s vagndeklaration är obligatorisk och skapas genom att fylla i Excel-arket som finns för nedladdning under ”Klubbmästerskap” på www.mscc.se. För Roadsport krävs att bilen har gällande godkänd besiktning från ackrediterat besiktningsorgan, är påställd och inbetald trafikskatt. Samtliga deltagare skall vid tävlingstillfället vara medlem i MSCC.
1.3. Vagnsdeklarationen
SBF vagnbok, röd alternativt vit, krävs för att deltaga. Denna ska kompletteras med MSCC:s vagnsdeklaration. Vagnsdeklarationen är obligatorisk och skapas genom att fylla i Excel-arket som finns för nedladdning under ”Klubbmästerskap” på www.mscc.se. För att föraren skall får delta i tävling krävs att en korrekt ifylld vagnsdeklaration skall finnas utskriven på papper senast vid bilens tävlingsbesiktning vid första tävlingstillfället för säsongen. Excel-arket måste fyllas i på dator för att arkets beräkningsformler skall kunna beräkna fordonets tävlingsvikt.
1.4. Poängberäkning
Poängberäkning sker på olika sätt i tidskval och tävling enligt följande:
Placering | Tidskval | Tävling |
1 | 15 | 10 |
2 | 12 | 7 |
3 | 10 | 5 |
4 | 8 | 3 |
5 | 7 | 2 |
6 | 6 | 1 |
7 | 5 | 1 |
8 | 4 | 1 |
9 | 3 | 1 |
10 | 2 | 1 |
11 | 1 | 1 |
osv | 1 | 1 |
Fulla tävlingspoäng delas ut för samtliga tävlingsheat under säsongen. 10 extra poäng utdelas till den som deltagit som förare eller funktionär i samtliga deltävlingarna. För att bli tilldelad 10 extra poäng krävs att man deltagit som förare vid minst 1 deltävling. För att bli klassmästare (eller 2:a/3:e pris) måste man ha deltagit i minst 3 deltävlingar.
Vid lika poäng avgörs placering av:
- Inbördes möte
- Flest antal 1:a, 2:a, 3:e o.s.v. placeringar (där 1:a placeringar värderas högre än 2:a o.s.v.)
- Bästa placeringen i någon av deltävlingarna
- Antalet deltävlingar
Anmälan och genomförd teknisk tävlingsbesiktning krävs för att deltävling ska räknas för seriens bonuspoäng.
DNS = 0 poäng i den tidsträning/race som du inte kommer till start i.
DNF = 1 poäng om du slutfört mindre än 75% av tävling eller mindre än ett varv/heat på icke permanent bana. (gäller endast tävling och ej tidskval)
DNF = poäng enligt plats vid slutförande av 75% eller mer vid tävling (gäller endast tävling och ej tidskval).
2. TÄVLINGSKLASSER
2.1. Roadsport A och B
Enligt gällande SPVM reglemente
2.2. Roadsport C
Enligt gällande SPVM reglemente med nedanstående ändringar
- Roadsport C, MX-5 Modifierad och MX-5 Standard räknas samman i en klass.
- Kravet för enhetsdäck i Roadsport C, MX-5 Standard och MX-5 Modifierad bortfaller.
2.3. Modsport
Enligt gällande SPVM reglemente med nedanstående ändringar.
- Modsport I och II räknas samman i en klass, medan Modsport III är en egen klass.
2.4. RS & Clubman
Enligt gällande SPVM reglemente med nedanstående ändringar.
- Clubman, Racersportvagnar (RS) räknas samman i en klass.
2.5. Historic
Enligt appendix K, kategori A – F (GT/GTS t.o.m. 1965) samt enligt appendix K, kategori G-H (GT/GTS fr.o.m. 1966 t.o.m. 1976) räknas samman i en klass.
3. SÄKERHETSUTRUSTNING
3.1. Roadsport, MX-5 Standard, MX-5 Modifierad, RS, Clubman, Modsport och Historic
Enligt TR 6 TÄVLANDENS PERSONLIGA SÄKERHETSUTRUSTNING
4. REGELTOLKNINGAR
MSCC förbehåller sig rätten att fritt tolka reglerna även under säsong vid behov. Det är upp till varje förare att se till att man följer reglementet.
4.1. Definition av sportvagn
MSCC har en egen tolkning på vilka bilmodeller som är godkända för användning vid klubbmästerskapstävlingar. I grunden utgår MSCC:s definition från den lista som är publicerad av SPVM dock förbehåller MSCC sig rätten att inte godkänna bilmodeller som är med på SPVM:s lista samt godkänna bilmodeller som inte är med på SPVM:s lista. En lista på bilmodeller som är godkända finns publicerad på MSCC:s hemsida www.mscc.se. Observera att listan ej är komplett och att en modell ej finns med inte med nödvändighet betyder att modellen är godkänd/icke-godkänd. Vid frågor om bilmodeller, kontakta MSCC på [email protected].
4.2. Provstart och uppvärmning av däck
Under träning och kval är det tillåtet att genomföra provstart i depåutfarten ute på banan under förutsättnings att detta sker på ett säkert sätt som ej hindrar övriga deltagare. Provstart under formationsvarv är inte tillåtet. Uppvärmning av däck är inte tillåtet på startrakan. Överträdelse kan bestraffas av tävlingsledningen.
4.3. Kontakt mellan deltagande fordon
Vid kontakt mellan två eller flera tävlingsfordon har tävlingsledning rätt att bestraffa alla inblandade förare.